Vasaloppstältet igen

Idag blev det en tur till vasaloppstältet igen då Martin skulle ditt och öppna upp, det tog  dock lite längre tid än vi beräknat så jag och Roxy fick en ca 2 timmar promenad. Så nu är både jag och Roxy hellt slut jag har tappat mycket av min konditon under semestern, jag tror även att jag ev håller på att bli förkyld ;(. Jag hoppas verkligen att jag slipper bli sjuk för det har jag absolut inte tid med.

Delar av vasaloppstältet det är gigantiskt, fast det ser pytte litet ut på kortet

Vasaloppsmålet, det var ungdomsvasan och öppetspår idag

Roxy gillar att gå och titta på folk.

Nu ska vi äta middag( så fort Martin kommer hem han är i tältet igen) sen blir det att se på 5 milen, jag håller tummarna för Sverige:))

Vasaloppstältet

Igår stog jag och Martin i tältet från 10-19 vilket var väldigt kul men även ganska drygt då det var extremt mycket folk där. De var så mycket folk att de inte gick att stänga tältet vid den tänkta tiden 18,00 såde fick hålla det öppet till ca 18,30 för att ala skulle hinna hämta sina numerlappar mm. Igår träffade jag kollegor, bekanta från Mora och även klasskompisar från Uppsala väldigt trevligt :)

Hedin montern det gick bra att sälja saker från bygghandel de flesta köpte vantar, strumpor och mora knivar men en del köpte även borrmaskiner och lite mer byggkläder. Jag klarade mig ganska bra fick inga allt för kluriga frågor, detta är inte direkt min bransch men det är alltid kul att testa något nytt.

Martin demostrerade en väldigt liten men stark skruvdragare, jag hade lika kläder på mig det var första gången i mitt liv som jag hade snickarbykor det är väldigt praktiskt för de har ca 10 fickor.

Det var även en skruvtävling man skulle skruva i 3 st skruvar på snabbast tid, ledare i tävlingen som avgörs nästa helg gjorde det på 5,3 sek, väldigt snabbt jag gjorde kanske på ca 15 sek.

Idag är det paus från arbetandet men nästa helg ska jag arbeta där igen, nu blir det att fokusera på mitt vanliga jobb under veckan.

Det snöar fortfarande väldigt mycket här  så det blir nog en till tuff dag i skidspåret för de som åker dagens öppet spår, tejejvasan åkarna hade det tufft under gårdagen då det kom en hel del snö. Nästa år tror jag det är dags för mig att stå på startlinjen igen då blir det Öppet spår, men först måste jag få till ett riktigt bra tränings år, för ska jag åka ska jag vara riktigt bra tränad.

Nu blir det promenad med Roxy.

forts

Nu har jag sovit lite jag lyckade hålla mig vaken till ca 21,00, jag såg min första os tävling dam staffetten väldigt spännande trots resevlag. Jag har dock inte lyckats sova så bra utan har haft huvudvärk delar av natten och vaknat massa, så idag blir det nog att sova lite middag.

Jag är ledig från mitt jobb idag och skulle ev ha jobbat i Hedin montern i Vasaloppstältet idag men det behövdes inte för de var så många så idag ska jag bara vara hemma och fixa det känns skönt för jag känner mig sliten. Imorgon och på söndag blir det jobb i vasaloppstältet, så det gäller att vila upp sig lite idag.

Nu kommer fortsättningen av sammanfattningen från resan.

Familjen på ny tur i regnskogen, det var ganska kyligt här

Bananer

Väldigt fin utsikt

Efter den här turen åkte vi iväg på en tur till ett kaffeplantaget, väldigt intressant då jag är en stor kaffedrickare

Kaffe, de röda bären är mogna och det är dessa man plockar de ljusare är omogna.

En maskin som tar bort skalet runt kaffebönorna, våran guide står på kaffe som ligger på tork

Kaffe på tork de ligger så här ca 1-2 v

Kaffe på ett nytt torkställe där de låg och torkade lite längre

För att få bort skalen runt bönan slog man på bönorna

Massa kaffe, jag köpte en sådan säck den var dock tom, jag ska ev göra en tavla av den

Kaffe rost

Efter kaffeturen åkte vi till ett ställe som heter Samara beach där var det sol och bad i tvådagar, det här stället och det första stället var de enda två ställena som det var riktigt varmt på, de andra ställena var mer regninga och blåsiga, det vara väldigt variernade klimat. Så det har blivit väldigt lite solande totalt ca 3 dagar, men det har blivit många upplevelser istället;)

Hanna utanför hotellet.

Stranden,här var det lågvatten för tillfället

Nu blir det långpromenad med Roxy sen blir det att skotta snö, jag tycker lite synd om kortvasan åkarna om det ska snöa massa när de åker, men det kanske inte snöar i Mora.

Hemma ;)

Borta bra men hemma bäst nu har jag kommit hem efter en väldigt långresa och väldigt lite sömn så nu är jag totalt slut....
Nedan kommer en sammanfatttning av ca halva resan, jag kör resten någon anna dag då jag är piggare

Efter vi landat i San jose huvudstaden sov vi där en natt sedan bar det av till Torutugedo som var en ö i regnskogen så ditt var man tvungen att åka båt

två galna fotografer som tog kort på allt ( fanns även en tredje med,jag)

Vi såg massa fåglar och fin natur

På Tortugedo

En promenad i regnskogen, med en guide

Stranden samt vår bostad en lounge med myggnät istället för fönster

Vi var även ute på en båttur med guiden där såg vi massa spännande saker

En leguan högt uppe i ett träd

Mamma och pappa

mamma en galen fågelskådare

Apor, det fanns massa apor där vi bodde, de var ganska livliga under natten så natte tid var de inte så populära

Efter två nätter på Tortugedo åkte vi vidare för att titta på en vulkan, detta var dock en stor vädermiss, då det regnade och var dimma hela tiden så vi såg inte vulkanen

Pappa på sin 60-årsdag

vulkan utflykt i spöregn

som tur var åkte vi efter vulkan utflykten till några varma källor väldigt skönt

Allt vi såg av den stora vulkanen ;)

fortsättning följer nu ska jag sova....

costa Rica samara beach

Nu ar vi pa ett stalle som heter Samara beach har ar det sol och bad som galler det ar valdigt varmt ca35 grader.
Vi ska vara har tills tisdag morgon da vi aker vidare till huvudstaden San Jose dar vi ska sova sista natten sen startar vi varan hemfard kl 4.00 pa onsdag morgon, vi beraknas komma hem ca7.00 pa torsdag sa det bli en lang resa sen forsvinner lite tid pga av tidsskillnaden vi ligger 7timmar efter sverige. Nar jag kommer hem ska ni fa se delar av de manga kort jag tagit ca 500 st.

Costa Rica

Idag har vi varit ute och gatt i regnskogen i ca 2-3 timmar vi sag valdigt lite djur for det blaste valdigt mycket idag har det inte regnat sa mycket . Vi sag kolibri, en stor ratta och lite andra faglar.

Nu har vi atit en god lunch och ska snart i vag pa en tur till kaffe plantaget dar ska vi se hur man gor kaffe samt fa drick hur mycket kaffe som vi vill:)) Kaffet ar som vanligt nar man ar utmlands valdigt svagt sa vi farse hur detta kommer att smaka.

Imorgon aker vi till Samara beach sa da blir det sol och bad hoppas jag

uppdatering Costa Rica

Antligen har jag hittat en dator med internt som fungerar, det finns dock ingasvenska boksatver sa det ser lite konstigt ut :)
Flygresan gick bra men var lang ca 8 timmar till New York och 5 till costa rica plus massa sakerhetskontroller.
De forsta dagarna bodde vi i regnskogen i en lounge valdigt trevligt och fint dar sag vi massa djur och faglar.Jag har sett apor, sma krokodiler, kolibri mm. Sedan akte vi vidare till en vulkan som heter Arenal denna sag vi dock inte da det var regn och dimma under hela tiden vi var dar.Dar firade vi aven pappas 60ars dag. Nu ar vi pa ett nytt stalle igen  som kallas Monteverde har finns det "molnskog" dvs skog pa hog hojd ungefar som regnskog, det ar dock valdigt regningt och kallt har. Vi kommer vara har tills pa fredag da aker vi till en strand sa da blir det sol och bad i tre dagar innan vi kommer hem igen. Jag hoppas vi far se lite mer sol sa vi kan sola lite for just nu regnar det hela tiden. Det har blivit en hel del resande mellan de olika stallena vilket ibland ar drygt men man far se valdigt mycket sa de vager upp det.  (Dar vi bor just nu har vi ingen tackning pa telefonerna.)

HA det bra

klart

Nu har jag packat klart och är redo för resan, jag ska försöka blogga från Costa rica men vi får se hur det går. Annars är jag tillbaka om 2 veckor.

Ha det bra kram kram

morgontur

Imorse tvingade vi med Martin på morgonturen ifall vi skulle träffa på någon lös hund så då slapp jag vara livrädd :) Nu har det blivit lite kallare igen imorse var der -16 grader och igår kväll var det -21. Martin och Mikael trottsade dock kylan och åkte lite skidor i elljusspåret igår kväll.

När jag kommer hem efter resan ska jag ta tag i mitt skidåkande och åka lite mer skidor på kvällarna för det gäller att passa på så länge det finns snö.

I kväll ska jag packa ner de sista sakerna sen åker jag till Uppsala direkt efter jobbet på fredagen, så inatt är sista natten hemma på 2 veckor!!! Jag är verkligen inte van att vara borta så länge men det kommer bli jätte kul jag kommer såklart sakna mina två ögonstenar här hemma. Jag hatar att säga hejdå till Roxy när jag ska åka någonstans så imorgon blir det nog en hel del tårar när jag ska lämna henne;(

Nu ska jag åka till jobbet Ha en bra dag

resfeber

Nu har jag börjat få lite resfeber, två arbetsdagar kvar sen åker jag på 2 veckors semester ;)

jag har min resväska i Uppsala så det blir att packa om i Uppsala

Imorse när jag skulle åka till jobbet såg jag en jättestor svart lurvig hund springa omkring lös jag stannade med bilen men den sparng bara iväg den ville inte bli infångad. Jag ringde polisen för att höra om någon saknade den men det var ingen som anmält den försvunnen jag hoppas verkligen att den hittar hem. Nu är jag lite rädd  för att gå själv med Roxy om det springer en sån där stor hund lös, jag vill verkligen inte bli attackerad igen.

Nu ska jag gå och göra rent mina skidor för nu blir det en liten paus i skidåkandet.

ha en bra dag

snö

Nu kommer det mer snö så efter morgon promenaden vara det bara at börjat skotta. Jag börjar  bli väldigt bra på att skotta;) Nu börja jag bli redo inför resan, jag hittade lite bilder från resan som vi ska på äventyrsresor

Det såg väldigt fint ut jag längtar tills vi kommit ditt, jag ser inte fram emot själva flygresan ditt då det nästan kommer ta ett dygn totalt sett.

Nu ska jag jobba, ha en bra dag

Måndag

Idag har jag handlat det sista inför resan plåster och skor, det fanns faktiskt en del sommarskor i butikerna redan nu:) Så nu har jag köpt ett par jag hoppas ska fungra bra, sen ska jag så klart ha med mig mina löparskor.

Nu ska jag laga lite mat Martin har personalmöte så det blir att äta själv.

semlor

Nu har vi åkt skidor ca 2 mil blev sen har jag varit ute på en promenad med Roxy det har varit ganska bra väder en del sol och ca -9 grader så det blev bra tempratur trots att det var så kallt imorse.

Nu är det semledags i år har jag ätit massa semlor, jag försöker kompensera för att vi är borta på semeldagen ;)

Roxy har fått massa grädde och då blir hon kladdig på nosen, så då springer hon och torkar av nosen på mattan.

Packningen inför resan går ganksa bra jag har dock inte riktigt några bra sommarskor så jag ska försöka leta lite om det finns några att köpa under veckan annars får jag köpa några på plats.

-20 grader

När vi vaknade vid 8 var det - 20 grader, nej inte nu igen tänkte jag men nu när solen gått upp blir det varmare o varmare nu är det -17,8. Så det blir en en skidtur nu på morgonen för mig.

Efter det blir det att börjar rita lite på huset för igår lyckades vi bli överrens hur vi vill ha det :) Vi bör nog försöka få inbygglovshandlingarna i Mars senast i April för det är väldigt lång handläggningstid så under semestrarna är det ingen ide att lämna in några papper. Vi kommer att bygga ut en ca 70 kvm 1 plans del, vi ska ut och stega det idag så vi ser att det inte ser hellt galet ut.

ha en bra dag

kanon väder

Idag är det kanon väder någon minus grad och sol det var länge sedan det var så här fint väder en helg.

Bilen är borta, de drog upp den med en pickup

kanon fina spår på Sollerön

Martin och Roxy på promenad

fredagstrött!!!

I går slog vi alla rekord på att vara fredagstrött ca 20,15 sov alla tre i soffan sen vaknade vi vid 23 och gick och lade oss.  Klockan 06,30 vaknade Martin jättepigg jag var dock inte lika pigg så han gick upp och åkte iväg för att åka skidor. För er som känner Martin så är det här ett extremt ovanligt beteende att han är pigg på morgonen i vanliga fall så tar det flera timmar till Martin vill göra något på helgen.

Roxy och jag har varit ute på en löptur sen körde jag lite styrka, Roxy vilade lite under tiden.

pack kaos, idag har jag tänkt packa det mesta, men jag tror jag har ett skoproblem jag ska leta lite, annars har jag ett problem för dte är inte lätt att köpa sommarskor på vintern.

I kväll är det tv-krock melodifestivalen och längdskidor (sprint) samtidigt vet ej vad jag ska välja att se eller spela in och se i efterhand, vi får se.

Det här är ett sjödalahus som vi hittar lite inspiration ifrån till våran utbyggnad då det är byggt i vinkel. I dagsläget håller vi på och tittar på om det är rätt att bygga källare, ev går det kanske att bygga allt på 1 plan, ett annat alternativ är 2 plan men de alternativet tror vi minst på men vi får se. Vi har räknat lite på de olika alternativen och källare verkar bli det dyraste alternativet men där får vi även mest boyta, så det krävs lite klurande för att få till det.

Det här såg jag när jag tittade ut genom fönstret opps, det är lätt hänt för de har plogat lite långt ut, inge blev skadad utan han skottar för fullt för att ta sig loss, de är andra som hjälper till annars hade jag såklart gått ut.
Kör försiktigt och var rädd om er

Helg

Nu är arbetsveckan avklarad nu är det bara veckans två bästa dagar kvar :) Imorgon är det bara en vecka kvar till avfärd så i helgen blir det att packa massa.

Jag har köpt årets första tulpaner nu börjar våren närma sig.

Nu ska jag se på skidåkning i helgen blir det massa sidåkning för oss också.

massa snö

Inatt har det fortsatt med snöandet och blåsandet så efter morgon promenaden var det bara att sätta igång med skottandet. Det är ca -2 grader nu så snön börjar bli ganska tung att skotta jag var hellt igenom svettig när jag var klar. Jag börjar jobba vid elva idag så jag har passat på att städa lite och bära in ved, jag vaknade vid 6 imorse och kunde inte somna om, jag fattar inte varför det blir så när man får sova så kan man inte och när man inte får sova kan man verkligen sova,kroppen är lite skum.

nu börjar det bli lite snö.

I helgen ser det ut att bli riktigt kanon väder -7 grader och sol jag hoppas verkligen det blir så, dte hade varit kul att åka något skidpass i fint före. Ihelgen ska jag börja packa inför resa det känns lite konstigt att packa för sommarvärme mitt i vintern. Men det ska verkligen bli skönt att komma iväg och att fira min pappa som blir 60 år under resan.

Ha en bra dag.

Träning

Idag när jag kom hem från jobbet gick jag & Roxy på en promenad det blev ca 50 min snöpulsning väldigt drygt var det. Sen fick jag för mig att följa med Martin och åka skidor så ca 1 mil skidåkning blev det i snö,blåst,mörker och dåligt fäste inte så jätte kul, men det var bra träning.

Roxy var hemma med Anita och såg på TV ;) en riktigt slö vove

snö,snö,snö

Idag snöar det massa nu har det nog kommit 1½ dm och de snöar fortfarande väldigt mycket så vi får se hur mycket det kommer under natten, vi kanske blir insnöade;)

Roxy längtar till sommaren då hon kan ligga ute och sola

och bada ;)

varmare tider???

Imorse när jag vaknade var det "bara" -22 grader när jag kom ut märkte jag att det snöade och blåste så den här morgonturen med Roxy var inge trevlig att gå, det tyckte inte Roxy heller hon gjorde allt för att slippa. Igår kväll när vi gick och lade oss var det -28,4 grader!!!!! men snön gjorde säkert att det blev lite mildare tempratur under natten.

En soffpotatis som hatar kyla ;)

Nu ska jag åka och jobba ha en bra dag