Kaniner

Idag har vi varit på 4h gården i Gränby, vi är fortfarande i Uppsala. Olivia älskar alla kaniner där och idag var det väldigt mycket kaniner där o även en som rymt o sprang runt utanför burarna. Sen åkte vi o handlade lite Coop hade halva priset på cyklar så vi köpte en balanscykel där. Sen var vi på Ikea o handlade lite målar saker o en barngrind. Nu vilar vi lite sen blir det nog lite bad.

Pelle Svanslös

Idag har även vi varit o besökt Pelle Svanslös nya lekplats i Uppsala. Olivia gillade den men det var några hästar där som slog gräs så den fick lite konkurrens:-) Sen gjorde vi ett besök i kyrkan mest för att det var så svalt där så Evelina trivdes väldigt bra där inne. Olivia blev så trött av all lek så hon lyckades att somna medans hon åt glass!

Bad

Här är det väldigt varmt jag tyckte att det var varmt på Sollerön men här är det ännu varmare:-) Evelina är inte helt nöjd i värmen så jag letar skugga hela tiden.

Idag åkte Göteborgarna vidare o vi har varit o shoppat på Thuns. Sen har dagen mest bestått av bad o lite båt åkande.

Uppsala

Nu är vi framme i Uppsala och leker med kusinerna:-) tyvärr har jag åkt på Martins förkylning så jag är inte så pigg men jag hoppas att den ger sig snart.

De har badat, tvättat bilarna, dansat o sjungit men nu sover alla utom Evelina.

Blåbär

Idag började vi dagen med blåbärsplockning, det gick över förväntan det fanns massa blåbär i skogen:-) Vi fick ihop ca 5 l på 1 timme med fika o amningspaus. Olivia älskar att plocka o äta bär o Evelina fick testa springvagnen för första gången o var nöjd med den. Vi var ute i skogen vid 9 och det var skuggigt o lite blåsigt så det var perfekt plock väder. Nu ska vi packa lite för jag, Olivia o Evelina åker till Uppsala imorgon när Martin börjar att jobba.

Lördag

Idag har vi badat med hela Martins släkt på hans mammas sida:-) De kom för att träffa Evelina och fika lite, så det blev fika o bad i Stunsvik idag igen.

Det är även byfest idag i Stunisvik vi var där ett tag o grillade men sen åkte vi hem för att lägga en trött Olivia, men när vi kom hem blev hon jätte pigg så det tog 1,5 timme att lägga henne:-(

Fredag

Just nu ser nästan varje dag likadan ut massa sol o bad:-) Igår hade vi besök av Stefan o Deniz det var väldigt trevligt. Martin i Stefan var ute med båten i fiskade men de fick komma tillbaka ganska fort då det började åska så det blev ingen fisk. Olivia var enormt nöjd med besöket då det lektes o dansades hela tiden, det blev tom dans runt midsommarstången;-) Nu börjar tyvärr Martins semester gå mot sitt slut o på måndag börjar han att jobba igen, själv är jag ledig ett år till hehe.

Bad

Även idag är det väldigt varmt så idag blir det massa bad:-) och inget bilåkande.

Sundsvall

Nu sitter vi i bilen på väg hem ifrån Sundsvall, vi åkte dit imorse för att hämta lite möbler efter min mormor. Det kändes väldigt vemodigt att låsa o lämna lägenheten som nu är såld. Men jag tänker att min mormor är på en bra plats och att hon fått förenats med min morfar. Min mormor hade en grym utsikt ifrån hennes balkong över Sundsvall.

Det blev kanske inte den mest optimala utflykten med två småbarn o en hund, men det har gått bättre än väntat. Roxy gillar att ligga i bilen med acn o slippa värmen o även Evelina gillar att slippa värmen men Olivia hade hellre badat o lekt men hon är ganska nöjd o ser på Mumin på dvd.

Snart hemma

Om en timme kommer vi i land sedan blir det frukost i Uppsala innan vi åker vidare hem. Igår gick färjan vid 20.15 så vi spenderade hela dagen på Zoolandia som är som ett äventyrsland med djur. Olivia älskade det hon borstade får, tittade på kaninungar, badade o åkte sin första karusell själv ( det gick dock inte så bra så de fick stanna den så hon kunde gå av) Martin åkte en karusell själv som vi trodde var en barnkarusell, det var väldigt tur att Olivia inte ville följa med för den snurrade runt efter ett tag, vilket Martin inte alls var beredd på så vi brevid fick en väldigt kul upplevelse, jag skrattade så jag grät. Man fick köra karusellerna själv vilket kanske inte var så smart säkerhetsmässigt, o vi hade inte sett någon åka karusellen innan så vi fick en chock tänk om Olivia varit med då hade hon fått göra sin första loop och kanske blivit så rädd att hon aldrig åkt mer. Efter de läste vi på allt ( tyvärr stog det på finska) o tittade hur det fungerade innan vi åkte.

Nu ska jag väcka Martin om 30 min ska vi ner till bilen.

Åbo

Idag har vi gått runt lite i Åbo, det är en väldigt fin stad som ligger längs en kanal/ å. Nu vilar Olivia lite sen ska vi åka o bada för det är väldigt varmt här.

Mumintroll

Idag har vi träffat mummintrollet o hans vänner, parken låg väldigt fint på en ö. Tyvärr så öste regnet ner när vi kom ditt men det blev bättre efter ett tag då solen kom fram. Parken var ganska liten, så det gick ganska fort att se allt, Olivia avslutade besöket med att ramla av en bänk o slå sig i huvudet sen fick hon nog av Mumin och ville till bilen:-( ( vi hade sagt till henne flera gånger att hon skulle ramla ner om hon inte satt still o till slut när vi packade ihop o inte tittade på henne så hände det vi ville undvika) Evelina sov sig igenom hela besöket.

Åbo

Nu är vi på hotellet i Åbo resan gick väldigt bra, prognosen igår var blåsigt men det var väldigt lugnt så jag blev inte det minsta åksjuk :-) Olivia har lekt som en tok på båten de hade väldigt mycket saker för barn hon har bland annat gjort en egen hatt.

Vi startade båtresan vid 7 imorse o kom fram i Åbo vid 18 (svensk tid), båten gjorde ett stopp i Åland där några gick av o några på. Nästan hela turen har man sett land det är bara i ca 1 timme som man är på öppet vatten, innan man kommer till Åland. Jag kan verkligen rekomendera turen, det fanns massa att se på ute o massa att göra på båten.

Imorgon blir det Mumindalen som ligger ca 1,6 mil härifrån.

Uppsala

Nu är vi i Uppsala och imorgon åker vi till Åbo. Där ska vi vara några dagar och hälsa på Mumin:-)

Martin har fått halsfluss och haft feber hela helgen men nu har han fått penicillin och börjat att piggna till. Jag fick därför göra en målvaktsinsats i helgens fotbollsturnering som vårat lag lyckades vinna igen:-)

Jag är väldigt avis på pappas växthus i framtiden ska jag bygga ett eget:-)

Fredag

Idag har vi varit i Mora o fikat på glassbåten sen blev det bad i Stunisvik.

Imorgon är det dags för den årliga fotbollsturneringen i Utanmyra som avslutas med grillning.

Majs

Nu sitter vi i bilen hem ifrån Falun, Olivia stoppade en majs i näsan när vi åt middag. Vi testade massa olika sätt att få ut den på men till slut gav vi upp o ringde 1177, de sa åt oss att åka till öron- näsa avdelningen i Falun ( de har en jour avdelning) så vi fick packa in oss i bilen o åka 10 mil för en majs..... De fick ut den väldigt snabbt det största problemet var att hålla Olivia still:-) Så nu är vi på väg hem igen utan majsen. Nu kommer det att dröja väldigt länge tills vi äter majs igen.

Torsdag

Igår fick vi i båten i vattnet, och till skillnad ifrån förra året så startade den på första försöket:-) Martin o Roxy gjorde premiär turen, Roxy avslutade den med att hoppa av båten för tidigt och hamna i vassen. Men allt gick bra hon hade flytväst och blev bara blöt.

Idag är Olivia bättre, Martin är oförändrad o tyvärr är Evelina snuvig o reagerade lite på vaccinet så hon fick lite feber igår. Så även idag blir det en dag utan bad när det är 30+.

Sjuklingar

Nu är även Martin sjuk så nu är det kris;-) Olivia är lite bättre idag men vill varken äta eller dricka vilket inte är en så bra kombination när det är 30 grader varmt.

Idag har Evelina varit på 3 månaderskontroll där hon chockade mig genom att vända sig ifrån mage till rygg för första gången:-) 6,5 kg vägde hon och 61,5 cm lång. Vaccineringen gick bra men hon blev lite ledsen.

Nu har vi äntligen köpt en trappmatta så att ingen ska halka i trappen.

Sjuk:-(

Idag är det strålande sol o 30 grader varmt o vi sitter inne o ser repris på gårdagens tour de France...... Olivia har fått feber o spytt så hon är inte så pigg. Evelina mår bra men märker vi något så får vi ställa in vaccinationen i
morgon. Martin är o jobbar så det var totalt kaos här när Olivia började spy. Men nu är det två tröttisar brevid mig.

3 månader

I Lördags blev Evelina 3 månader o på onsdag ska vi på 3 månaders kontroll och hon ska få den första vaccinationen. Om en månad är det dags att börja smaka lite på mat:-)

Hemma:-)

Nu är vi hemma igen, det känns alltid skönt att komma hem även fast vi haft en kanon semester. Vi möte mamma o pappa i Mariestad de har haft Roxy o ska nu ner o passa Freja o Hugo lite. Roxy har haft en kanon semester i Uppsala men vi har saknar henne massa så det känns bra att alla är samlade igen.

Lördag

Vi är fortfarande kvar i Lerum o nu har finvädret o värmen kommit:-) idag har vi varit i Alingsås på en 4h gård och tittat på massa djur. Sen har vi mest varit här i Lerum Figge, Martin, Hugo o Olivia har badat, medans vi andra var hemma. Här är svarta vinbär, hallon o krusbär redan mogna.

Bus

Ojojoj vad dessa kusiner kan busa det är så kul att se de leka:-)

Lerum

Igår kom vi till Lerum, det regnade nästan hela dagen så det blev lite shopping i Borås o Alingsås innan vi kom fram. Idag kör vi bilfri dag i Lerum just nu testar Olivia alla leksaker o i eftermiddag ska jag åka o hämta Freja o Hugo på dagis ( det blir lite bilåkande för mig men bara 5 min)

Astrid Lindgrens värld

Nu sitter vi i bilen på väg till Jönköping vi har varit på Astrid Lindgrens värld. Idag har vi inte haft tur med vädret det har ös regnat till o från:-( Det var trots vädret en väldigt kul utflykt Olivia har fått träffat Pippi o de andra figurena. Hon har även testat Emils snickebo.

Gränna

Vi avslutade dagen med middag o polkagris shopping i Gränna. Vi åt mat på en enormt bra pizzeria den hade kaninungar o en katt så jag o Olivia vill ha en egen kaninunge nu;-) maten var också helt ok men djuren var bäst.

Nu är vi i Jönköping o ska sova här imorgon blir det Astrid Lindgrens värld i Vimmerby

Kolmården forts

Nu har vi varit på Kolmården, vi hade riktigt bra väder när vi var där men ca 10 min efter vi satt oss i bilen började det att spöregna:-) Olivia älskade Kolmården och alla djuren, det fanns även ett Bamseland som hon tyckte var väldigt roligt. Evelina sov nästan hela besöket och när hon var vaken fick hon sitta i bärselen som hon gillar, så det har varit en kanon dag för hela familjen.

Till lunch åt vi farmor i Bamses pannkakor de var extremt goda för att vara köpta pannkakor.

Kolmården

Nu är vi på väg till Kolmården vi gör en chansning vädret ser sådär ut men vi håller tummarna att vi slipper regn. Vi har haft det väldigt bra i Uppsala o där har vädret varit riktigt bra. Nu ska jag väcka Olivia för snart är vi framme:-)