Semester

Just nu njuter vi av semestern hemma vi har plockat lite blåbär o letat hjortron ( vi hittade massa blad men inte ett enda bär). Vi är även kattvakt till Tore, Olivia älskar det och han blir väldigt ompysslad, o får väldigt mycket mat, vi tittar till honom minst 2 gånger per dag, idag blev det 3 gånger 😃.

En riktig sötnos,

Idag åt vi pannkakor med egna jordgubbar o egen plockade blåbär.

Vi har varit på dagis o lekt lite, det är den enda lekplatsen som finns på Sollerön.
Nu hoppas jag verkligen att solen o värmen kommer så vi kan få riktig sommar.

Måndag

Idag har vi varit ute o letat blåbär och åkt lite båt.

Fika i skogen, blåbären var inte riktigt klara men vi fick ihop till en paj i alla fall.
Vi hann åka lite men sen började det dra ihop sig för oväder så vi åkte hem och fiskade lite, vi fick en pytteliten abborre.

Evelina premiär åkte båten för första gången, hon tyckte att det var väldigt kul så det blir fler turer om vädret tillåter det framöver.

Våran vilde som inte kan vara still en sekund, men så ska det vara när man är
1 år 😃.

Engelbrektsturen

Idag blev det lite ändrade planer för oss tanken var att vi skulle vara hemma medans Martin åkte o cyklade men vi fick inte till den planen så vi fick hänga med som supportar. Och vi gjorde en kanon insats vi har hejat som tokar trots massa regn.

4,45 gick jag upp och fixade i ordning allt sen åt vi frukost i bilen på vägen ner.

Redo att heja på, Roxy hängde mest i bilen hon var ute på flera små promenader men hon hatar verkligen regn o ville inte lämna bilen.

En laddad cyklist innan start, Olivia äter isglass i spöregn 😃, barn skiter verkligen i vädret o gör det bästa av situationen.

Starten, vi såg inte Martin för det gick fort och alla ser väldigt lika ut.

Martin i Klackberg, alla cyklister var enormt skitiga så även här så var det väldigt svårt att se vilka de var.

Glasspaus nr 2 under en balkong i spöregn i väntan på Martins målgång.
Det krånglade en del för Martin han ramlade 2 gånger ( han slog sig inte) o hade krångel med bakhjul o kedjan så han hade en tuff dag i spåret.

Allt regn gjorde att det bara var lera i spåret så då ser man ut så här vid målgång. Det krävdes både vanlig dusch o cykeldusch efter det här.
Han cyklade det här loppet för att seeda upp sig till Cykel Vasan, så nu är det nästa lopp han får ladda till och då hoppas vi på mindre lera o cykel krångel.

Torsdag

Idag har Olivia varit på kalas, en av dagiskompisarna fyllde 3 år.
Hans familj har getter ( angora getter) så de fick mata getterna med hårdbröd, de provsmakade lite innan.

Medans Olivia o Martin var på kalas var jag o Evelina och gav Mangie lunch. Evelina sov i vagnen så jag gick dit och passade på att mysa lite med Mangie.

Onsdag

Igår avslutade vi kvällen med choklad o kantarelltoast 😃.

Den här var enormt god.
Idag har vi plockat massa blåbär o ätit de till pannkakorna, så här såg resterna ut, vi hade inte tid att fota innan.

Vi var in till Uppsala där köpte pappa en ny kajak, han kommer att bli en vältränad pensionär 😃.
Sen var vi på 4h gården som vanligt.

Nu sitter vi i bilen på väg hem, Det gick så bra igår med att lägga det sovandes ifrån bilen så vi testar det igen, så sover de bort tiden i bilen istället för att tycka att det är segt.

Furuvik

Idag har vi varit i Furuvik hela dagen, vi var kvar ganska länge o på slutet var det väldigt lite folk så då fick man verkligen chansen att se alla djur på nära håll. Vi var där med Martins familj.
Olivia fick rida lite 😃

Martin o Evelina vann mer choklad, Martin har verkligen flyt med chokladhjulen 😃.
Fika paus

Vi har åkt badtunna och massa karuseller.

Sen har vi tittar på massa djur.

En trött orangutang

Så här såg det kl 16,30 inte en människa enormt stor skillnad mot förmiddagen när det var väldigt mycket folk.

Martin o Evelina myser med en schimpans.

Vi åt middag o glass innan vi åkte hem o nu sover två trötta tjejer i bilen. Vi ska tillbaka till Uppsala för Roxy har varit där med mamma o pappa.

Margareta

Idag är det Margareta dagen och det har vi firat på bästa möjliga sätt i Öregrund hos min moster.
Pappa o Olivia hissade flaggan i Uppsala innan vi åkte till Öregrund.

Moster Ingrid o mamma blockerade trappen för en väldigt klätter intresserad Evelina.

Massa bus i Öregrund, vi testade alla kusinbarnens leksaker o hade väldigt kul.

En sjungandes kapten.

Mys med katten Curry, Roxy sov ute i bilen o märkte inte av någon katt 😉

Glassfika i Öregrund med 4 Margaretor på bilden o jag som tar kort. Vi saknade många Margaretor men var nöja över att vi iallafall 5 var på plats. 😃 Tack Ingrid för en underbar dag i Öregrund o grattis alla Margaretor.

Klart 😃

Nu är staketet klart men det är inte färdigt målat, nu kan gräsklipparen åka som den vill o Roxy eller barnen kan inte rymma 😉.

Sälen

Idag struntade  vi i staket bygget o åkte till Sälen.

Redo för Sälen, det behövdes dock inga solbrillor idag för det regnade mest.

Vi åt god mat på Gustavs ( tror jag att det heter).

Vi tittade på djur vid fäboden.

Vi hittade omogna hjortron de är på g lite sol så dröjer det inte så länge.

Sen badade vi på experium, jag hatar
badhus tycker att det är enormt äckligt så jag stog inte ut så länge men resterande i familjen hade väldigt kul. Jag tycker att badhuset i Älvdalen räcker, lite folk o bra för småbarn. Idag var det väldigt mycket folk på experium så det kändes väldigt trångt i barnpoolerna.
Vi lämnade av Martin i Risberg innan vi åkte hem, han cyklade hem i regnet, han tränar inför cykelvasan.

Trollstigen

Just nu bygger vi var enda ledig sekund på vårat staket på baksidan. Vi sågar, målar o skruvar hela tiden, men vi försöker hitta på lite skoj ändå så våra barn håller sig nöjda 😃. Idag blev det en tur till Trollstigen i Östnor. Vi har varit där flera gånger tidigare men nu hade det kommit lite nyheter.
Mina två busfrön, det var första gången Evelina gick den själv.

Nyheterna 😃, väldigt uppskattade

Det här tyckte Olivia var väldigt kul att få gå i djurens spår.

Evelina älskade Bamse o Pippi skyltarna

Uppsalas stolthet finns även med 😃

Mangie krig....

Idag har vi varit hos Mangie o ridit, äntligen det var väldigt länge sen sist. Olivia tyckte att det var väldigt kul o även Evelina fick rida lite o hon älskade det. Tyvärr så ville alla rida samtidigt så det var två väldigt arga tjejer när mamma skulle rida iväg. Så nu vägrar Martin att följa med om de inte får vara med hela tiden tills vi ridit klart 😃, jag förstår honom.
Mangie var väldigt pigg o vi hade våran absolut snabbaste tölt hittills😃.

Måndag

Idag började jag dagen med att åka 3 mil rullskidor, jag kan inte springa pga hälsporre så just nu blir det bara rullskidor😡. 22 Augusti ska jag springa stafettvasan så jag hoppas verkligen att det ska bli bättre tills dess, jag har haft problem i 2 månader o inget hjälper så jag får nog ringa vårdcentralen.

Vi håller på o bygger staket på baksidan, jag har sågat ca 440 stolpar.

Det kommer att bli mycket skruvande o målande framöver.
Vi har varit i Mora o köpt en ny cykel till Olivia, hon blev väldigt nöjd o vi har varit ute o testat den.

Just nu håller jag på och gör flädersaft, det tar 3 dagar tills det är klart men sen blir det provsmakning.

Öppna gårdar

Idag har det varit något som heter " öppna gårdar i Utanmyra" så de två gårdar som har djur o bin hade öppet hus. Det var väldigt proffsigt gjort de fanns fika, leksaker, massa djur, en smed, en som gjorde glaskulor o sålde dessa.
De har massa kaniner, Evelina var väldigt imponerad. Snart är det nog dags för oss att bli kanin ägare 😃.

Får det fanns även grisar, ankor o höns.

Olivia lekte med den här o vägrade att släppa den under hela besöket.....

Lite fika innan vi gick hem denna gård är mindre än 5 min ifrån oss. Som ni ser har vi äntligen fått sol 🌞🌞🌞🌞🌞.

Semester

Nu har äntligen Martin fått semester, nu har vi 4 veckor ledigt tillsammans.
Vi firar semestern 😃

Igår träffade vi på en tam igelkott den åt ur handen, vi testade o gav den lite hundmat som den åt upp. Idag letade efter den men vi såg den inte, Olivia vill väldigt gärna mata den igen.

Ännu mer regn...

Det regnar fortfarande o de ska hålla på tills imorgon kväll. Vi har gjort allt pysslat, bakat, städat, dansat, byggt lego, tågbanor, målat o pusslat vi har även varit ute o cyklat i regnet men nu är vi less. Just nu sover Evelina, Olivia är hos farmor o farfar o leker, så jag har passat på att gå långpromenad med Roxy o fixat i växthuset. Roxy hatar regn  o var inte så imponerad över att behöva gå långtur.
Så här ser det ut i växthuset och snart kommer massa tomater 😃.

Det är även massa jordgubbar på gång, nu behöver de bara massa sol!!!!!

Regn

Idag har det regnat hela dagen o det verkar ska fortsätta imorgon med. Vi har varit i Nusnäs o tittat när de gör dalahästar sen var vi på Ica Maxi. På Ica sprang Olivia bort, hon bara sprang iväg o tyckte att det var jättekul, när jag inte kunde hitta henne. Hon sprang längre o längre bort o till slut tappade jag bort henne o en i personalen fick hjälpa mig att leta, då fick jag syn på henne men då sprang hon iväg igen, hon tyckte att det var jättekul men då lyckades jag få tag i henne. Jag blev arg, rädd, ledsen o besviken, jag hatar verkligen den här trotsperioden för det blir bara värre o värre o mer o mer farligt. Så nu får hon inte följa med o handla igen för gör hon så på parkeringen så blir det livsfarligt.

På eftermiddagen bakade vi tunnbröd medans Evelina sov.

Det är drygt att vara i trotsåldern för hon lyckades att somna så här.

Idag har de varit sams ovanligt mycket, det kan bero på mitt utbrott efter att hon rymt.....

Min tredje bebis som fortfarande hatar Nisse ( gräsklipparen), bilden är tagen i går därav solen på Roxy.

Björnparken

Idag har vi varit på Orsa Björnpark, även kusin Alexander följde med 😃. Vi hade väldigt kul men jag är totalt slut. Olivia trodde att hon var sju o skulle göra allt som sin kusin gjorde, Evelina härjade runt o hatade att sitta i vagnen, det var massa folk o köer ( vi är vana att det är tomt när vi är där på låg säsongen), de blev trötta i benen, ville inta äta på samma ställe o ville aldrig lämna lekplatserna 😉. Men de hade väldigt kul o var väldigt snälla mot varandra o vi såg massa djur så det var verkligen värt besöket.

Vi hade tur o fick se matningen av björnarna Sofia o Peter.

Djurskötaren gömde maten i inhägnaden, medans björnarna satt o väntade, de tjuvtittade lite.

Sen fick de gå o leta mat.

Alla 3 på samma bild, det varade i 1 sekund, den minsta står inte still mer än så.

De letar björnar o idag såg vi väldigt många björnar men vi hittade inga vargar, lodjur eller järv.
Massa bus med kusinen han hade ett enormt tålamod  med mina små gangsters, hjälpte till att bära Olivia ibland o underhöll Evelina i bilen hem så hon skrattade som en tok.

Det blev inte så bra kort men jag är nöjd med att det blev några 😉.

Måndag

Idag har det regnat nästan hela dagen så idag blev det en fixar dag handla, städa, tvätta o disco 😃.
Idag har de dansat loss, jag passade på att styrketräna medans de dansade.

Mitt busfrö, hon är inte still en sekund o tittar man bort i en sekund så har hon klättrat upp på något bord eller annat farligt.

Marknad

Idag har vi varit på Mora Marknad även kusinen Alexander följde med.

De flög flygplan

Olivia åkte tåg
De kastade bollar o vann ett gossedjur till Evelina.

Sen åkte dessa två 7 åringar radiostyrdbil. De lyckades att hitta en AB Karl Hedin bil 😉

Sen åkte Olivia karusell.
Sen vann vi den här, perfekt med choklad i värmen.

Vi besökte glassbåten o lekte lite innan vi åkte hem efter en trevlig utflykt.

Nu ska Martin jobba sin sista vecka innan semester, sen blir det 4 veckor semester tillsammans.

Kusinbus

Idag har Olivia lekt massa med sin kusin Alexander, de har byggt o målat en fågelholk, gjort fåret Shaun bakelser o badat massa.
De byggde fågelholken med Martin o farmor.

Sen målade de den röd 😃
Fina o goda bakelser chokladboll, glass, grädde, maräng o lite godis.

Det skulle egentligen vara en sån här tårta men det blev en förenklad variant o de tyckte att det var väldigt kul att göra den själv. ( den kommer ifrån Coop tidningen)

Fredag

Idag har vi gjort som vanligt badat o solat men sen var vi o hälsade på en familj med två barn 1 o 5 så det blev massa lek😀.
När Evelina sov satt Olivia o målade ute o jag bar in ved, som äntligen torkat.

Mer sol o bad

Dagarna ser väldigt lika ut just nu sol, bad o massa glass 😃🍦. Roxy gillar inte värmen hon går endast morgonpromenad sen ligger hon i skuggan eller inne.
Det blir massa bad i poolen o vi har även varit 2 gånger i Stunisvik o badat, där är det 21 grader i vattnet så vi går mest i strandkanten.

Syskonmys i skuggan.

Sol o bad

Vilken dag vi haft enormt varmt o soligt, jag tycker väldigt synd om alla som jobbar just nu.
De slåss om Tom & Jerry kexen mina snälla barn......

Två badtjejer, de var dock inte så varmt i  vattnet så vi var mest på land.

Evelina vägrade att ha kepsen framåt så bakåt var bättre än ingen keps alls.