Uppsala

Nu är vi i Uppsala resan gick bra men det blir segt med 3,5 timme i bilen med småbarn. I Uppsala har vi hunnit med att bada, tälta, äta smultron och massa annat bus 😃.

Söndag

Idag har jag gjort säsongens första flädersaft 😃. Jag o tjejerna åker till Uppsala imorgon medans Martin o Roxy får jobba en vecka till.

Värmebölja

Idag har det varit väldigt varmt, så det blev badpremiär för 3 st i familjen, jag avvaktar lite.

Midsommar

Idag har vi firat midsommar utan cykletävlingarna o med ett brexit kaos. Vi har haft kanon väder och värmebölja.
midsommar tårta som var väldigt mycket godare än den såg ut.

Olivia i min gamla Rättvikdräkt.

Vi åt mat hos Martins föräldrar innan firandet startade.

Det tog som vanligt lång tid innan de lyckades resa midsommarstången, men sen fick vi äntligen dansa massa tjejerna hade längtat i flera dagar o massa av deras kompisar var där.

Semester 😃😃😃😃

Idag har jag fått semester o barnen sommarlov 😃.  Vi har varit på hembygdsgården o lämnat blommor till midsommarstången, där fick vi åka häst o vagn.

Vårat bidrag till midsommarstången.

Lökk

Idag  har jag varit ute på kvällstur med Lökk, en av grannens islandshästar, hon  saknade sin kompis lite men annars gick det väldigt bra, vädret var grymt 😃.

Imorgon är det sista dagen för barnen på dagis, sen blir det 7 veckors sommarlov. Imorgon ska vi även hjälpa till o plocka blommor till midsommarstången, barnen får glass då o åka häst o vagn, så ifall vädret är dåligt på midsommar så har vi alla fall firat lite i bra väder 😃.

Sven

Sven växer o växer han är ungefär 3,5 månad nu, han har blivit mycket tammare o kommer oftast när man kommer in om man kommer själv, han blir lite rädd om många kommer samtidigt då kan han vägra att komma fram.
Våran sötnos som är ett matvrak 😃.

Han har blivit lite ljusare.

Målning

Vi håller på o målar om framsidan på vårat hus den är i söderläge o nu var det verkligen dags igen, tyvärr har inte vädret varit så bra för målning i helgen men idag fick vi äntligen till det.

Vi började dagen med ett besök hos dalahästarna i Nusnäs medans vi väntade ut regnet.

Jag köpte en ny Vaxduk där 😃.

Ikväll har jag varit ute med min granne o ridit en av deras nya islandshästar, det var väldigt kul o det var en väldigt trevlig häst som jag red så jag ser fram emot massa fler ridturer 😃.

Lördag

Idag har vi fått två nya grannar 😃.
Två fina islänningar 😃🐴🐴.

Idag åt vi lunch hos Stefan o Deniz på Dalmål café i Tällberg, de hade grymma räksmörgåsar o våfflor, jag kan verkligen rekommendera ett besök där.

Vi tittade även runt på den fina hemslöjds butiken, vi fastnade på barnavdelningen. Efter besöket där så köpte vi lax hos Siljanlax o hårdbröd på Leksandsbröd.

Fredag

Idag åkte skötbord o Blöjhink ut 😃, Evelina har varit blöjfri på dagen en längre tid så nu tyckte jag att det var dags.
En stor sak för oss småbarns föräldrar, nu är det inte så små längre 😃.

Idag var hela familjen verkligen redo för helg Olivia var enormt trött o somnade på 1 min kl 18,45 o Evelina var inte långt efter. Nu har vi en vecka kvar innan jag får semester o de sommarlov. Vi har pusslat lite med semestern så de får 7 veckors ledighet men vi har bara 3 veckors ledighet alla 4 tillsammans, så jag o Martin turas om lite att jobba.

Hemma

Igår kom vi hem igen till Sven som saknat oss, farmor har passat honom medans vi var borta.
Olivia o morfar åkte båt.

Morfar har redan börjat att skörda sina gurkor.
Hans tomater ligger lite före mina 😃.

Ikväll kommer Martin hem, han verkar haft en grym resa.

Fotbolls arenan långt innan start, man ska vara där ca 2 timmar innan pga säkerhetskontrollerna.
Eifeltornet

Måns !!!!

Uppsala

Imorse åkte Martin till Paris för att se på fotboll med sitt jobb, jag ser inte riktigt fram emot den här resan då det känns så oroligt med terrorhot o huliganer.

Vi har varit o testat Uppsalas nyaste lekplats som är en mini version av Uppsala, slottet, kyrkan, linne trädgården mm.

Tjejerna älskade den så det blir fler besök framöver, vi var där kl 8,30 så därför är det så lite barn där.

Sen var vi på 4h gården o tittade på lite mer djur.

Dag 2

Det här var utsikten i från vårat hotellrum.

Vi var väldigt taggade för dag 2.

Vi körde safari linbanan igen, den är verkligen en höjdpunkt.

Björnungarna var i träden nästan lite för nära linbanan....

Trötta lejon även idag.

Farmors hus

Evelina lyckades sitta still under 2 st Bamse teatrar.

Fårmys

Vi är väldigt nöjda allihopa med vårat besök, jag kan verkligen rekommendera att åka dit lågsäsong för vi har sluppit köer o massa folk. Jag trodde att vi skulle vara ganska nöjda efter 7 timmar första dagen men vi var faktiskt där 5 timmar även idag o då hade Olivia kunnat vara kvar ett bra tag till.

Kolmården

Vi har lite minisemester o just mu befinner vi oss på Kolmården, vi åkte ner till Uppsals igår o lämnade Roxy där, sen åkte vi till Kolmården i morse.

Vi har haft en grym dag här, nu vilar vi upp oss på Vildmarkshotellet o laddar för en ny dag imorgon.
Vi åkte Safari linbanan som var en enorm upplevelse.

Massa trötta lejon åkte vi över 😃.
Vi har varit massa i Bamses värld

De har fått krama Bamse

Vi har åkt massa karuseller, det har inte varit några köer så de har kunnat åka allt flera gånger.

Vi åt såklart farmors pannkakor.

Vi har varit på delfinshowen, den va sådär Evelina ville inte sitta still så länge.
Vi har såklart tittat på massa djur

Hotellet har Bamse buffé, lekrum, barnbio o bad så det finns massa att göra även efter att parken har stängt, men våra tjejer var väldigt trötta efter 7 timmar på djurparken så det blev inte så mycket mer. Nu laddar vi för en dag till 😃.

Idre

Den här helgen fick vi lite ändrade planer så vi åkte till Idre idag vi har tittat på lite fritidshus o tomter men vi får se hur det blir.

Det var lite snö kvar.

Vi har lekt massa o tittat på lite djur.

Malung

Igår hade vi avtackning av två st kollegor vi var på Täpp Lars öppna fäbod.
Där fick vi baka bröd, göra ost o göra en nyckelring som skrämde bort troll.

Det var en grym miljö, jag kan verkligen rekommenderar ett besök där.

Vi bakade väldigt gott bröd.
Sen fick vi göra ost o Elin fick offra sig eftersom hon slutar med att fånga ihop osten 😃.

Sötaste deltagare var min kollegas fina Ville ❤️. Vi åt väldigt god mat o efterrätt men jag hann inte äta lunch igår så jag var för hungrig för att komma ihåg att fotografera 😃.

Idag är det bara cykel som gäller då det är Siljan Runt. Vid 7 gick starten o vi var såklart på plats för att heja på Martin o alla 4000 andra. Tyvärr såg vi en krasch det var bara en som ramlade men det var efter knappt 1 km i första klungan så han fick en mardrömsstart,allt gick bra men det blev nåt krångel med cykel men han fixade det o kunde fortsätta dock utan sin klunga.